
Wszyscy posiadamy jakiś typ osobowości który wpływa na nasze zachowanie, komunikacje, efektywność. Kluczem do sukcesu jest ich poznanie – samoświadomość siebie, swoich mocnych i słabych stron. Odpowiedzenie sobie na pytanie: kim jestem ale i też kim są inni? Jak ich czytać, jak z nimi rozmawiać, jak do nich dotrzeć by chcieli słuchać i robić to o co ich proszę? Jak dotrzeć do siebie samego, do swojej wewnętrznej motywacji by nie szukać jej na zewnątrz?
Typy te zostały opisane przez badaczy tematu i oznaczone różnymi kolorami, literami czy też obrazami. Najbardziej popularnym i rozpoznawalnym narzędziem do badania typów osobowości na świecie jest Model DISC . Wskazuje on cztery typy osobowości oznaczone kolorami (Kolory mogą się różnić w zależności od metody/modelu. Kolorystyka i nazewnictwo użyte w artykule jest zgodnie z certyfikacją Everything DISC® ):
-Zielony : tzw. Typ (styl zachowania i komunikacji)DOMINUJĄCY
Osobę reprezentującą typ/styl Dominujący „D” zielony można scharakteryzować jako:
pewną siebie, chętną do ryzyka, zdecydowaną, zorientowaną na wyniki, wymagającą, jednoznaczną, bezpośrednią, konkretną.
Atuty: wysoka siła osobista, uparty, zdecydowany, efektywny, pożąda zmian, rywalizuje, niezależny, praktyczny
Ograniczenia: małe uwzględnianie innych, niecierpliwość, niedostateczne skupienie na jakości
-Czerwony : tzw. Typ(styl zachowania i komunikacji)WPŁYWOWY
Osobę reprezentującą typ/styl Wpływowy „I” czerwony można scharakteryzować jako:
optymistyczny, ufny, emocjonalny, zaangażowany w innych i realizację, towarzyski, entuzjastyczny, otwarty.
Atuty: stymulujący, elokwentny, przekonywujący, entuzjastyczny, zorientowany na ludzi, ożywiający, optymistyczny, emocjonalny
Ograniczenia: impulsywność, zdezorganizowanie, zbyt duże obietnice, trudność z doprowadzeniem spraw do końca
-Niebieski : tzw. Typ (styl zachowania i komunikacji) STAŁY
Osobę reprezentującą typ/styl Stały „S” niebieski można scharakteryzować jako:
rozmyślny, zwięzły, współpracujący, cierpliwy, uważny, lojalny, rozważający interesy całej grupy, akceptujący
Atuty: godny zaufania, wspierający, życzliwy, zgodny, zadowolony, wolno akceptujący zmiany, spokojny, powściągliwy
Ograniczenia: przywiązany do znanego, stawia bierny opór zmianom, zbyt uległy, swoje potrzeby stawia na końcu
-Żółty : tzw. Typ(styl zachowania i komunikacji)SUMIENNY
Osobę reprezentującą typ/styl Sumienny „C” można scharakteryzować jako:
Analityczny i rzeczowy, skupiony na standardach i szczegółach, sumienny, dyplomatyczny/ostrożny, poważny/zachowawczy, spragniony wiedzy, rzetelny
Atuty: perfekcyjny, dokładny, uporządkowany, poważny, wytrwały, wrażliwy, roztropny
Ograniczenia: nadmiernie krytyczny wobec siebie i innych, nie zdecydowany, brak kreatywności.
Ciekaw jestem jaki Ty reprezentujesz typ osobowości. Jak jeszcze tego nie wiesz zrób sobie test Everything DISC® 2.0. Jak już zapoznasz się z raportem (opisowy wynik testu) i skonsultujesz go z trenerem ( np. ze mną ) będziesz wiedział między innymi jaki typ osobowości posiadasz, jaki styl zachowania i komunikacji przypisany jest do niego ( poznasz swoje mocne i słabe strony, w jaki sposób możesz się rozwijać i na co uważać ) a zarazem będziesz umiał rozpoznać go u swoich rozmówców.
To wszystko przyda Ci się by być efektywniejszym chociażby w budowaniu relacji tak ważnych w biznesie, miejscu pracy, czy też w życiu prywatnym.
Jak skorzystać z tej wiedzy?
Osoby reprezentujące podstawowy styl „D” ( każdy z nas jest mieszanką czterech stylów/kolorów ale jeden z nich jest wiodący tzw podstawowy) oczekują, że ich rozmówca będzie bezpośredni, szczery i otwarty na ich potrzebę osiągania rezultatów.
Dopilnuj, by:
- mówić zwięźle i na temat
- uszanować potrzebę autonomii Twojego rozmówcy
- jasno określić zasady o oczekiwania
- pozwolić rozmówcy zacząć
- wykazać się kompetencją
- trzymać się tematu
- wykazać się niezależnością
- nie trwonić czasu
Osoby reprezentujące podstawowy styl „I” oczekują, że ich rozmówca będzie przyjazny i uczciwy pod względem okazywania emocji oraz że okaże uznanie wobec wkładu jaki wnosi osoba reprezentująca styl „I”
Dopilnuj, by:
- przyjąć postawę nieoficjalną
- być rozluźnionym i towarzyskim
- umożliwić lekki ton konwersacji
- szczegóły przedstawić na piśmie
- publicznie okazać uznanie wobec indywidualnych osiągnięć rozmówcy
- wykazać się poczuciem humoru
Osoby reprezentujące podstawowy styl „S” oczekują, że ich rozmówca będzie rozluźniony, miły, gotów do współpracy i pełny uznania.
Dopilnuj, by:
- zaprezentować konsekwentne podejście
- stworzyć spójne, bezpieczne środowisko
- wytłumaczyć, jak będą podejmowane działania
- okazać szczere zainteresowanie
- okazać, że rozmówca jest ważny dla organizacji
- umożliwić rozmówcy powolne dostosowanie się do zmiany
Osoby reprezentujące podstawowy styl „C” oczekują, że ich rozmówca ograniczy do minimum rozmowy na tematy towarzyskie, przedstawi sprawę szczegółowo i będzie cenić dokładność.
Dopilnuj, by:
- jasno określić oczekiwania i terminy
- wykazać się niezawodnością
- okazać lojalność
- zachowywać się taktownie i nie okazywać uczuć
- pozwolić rozmówcy pokierować rozmową
- wypowiadać się precyzyjnie i na temat
- cenić wysokie standardy
Zachęcam Cię do odnalezienia klucza do jeszcze lepszej efektywności osobistej i zespołowej. Na pewno pomocny w tym jest Model DISC. Jako Everything DISC® Trainer & Facilitator zapraszam Cię do poznania Modelu DISC (i zrobienia sobie testu DISC 2.0 ) dzięki któremu głębiej zrozumiesz sposób funkcjonowania ludzi, różnice w ich zachowaniach, uświadomisz sobie ich wpływ na skuteczność działania, relacje interpersonalne, ale też trudności w danej sytuacji zawodowej.
Idąc krok dalej dowiesz się, jak można modyfikować zachowania, adaptować je do konkretnej sytuacji tak, aby stać się bardziej efektywnym w realizacji zadań i wybierać trafniejsze strategie zarządzania organizacją.
Dzięki tej wiedzy będziesz mógł w praktyczny sposób wspierać rozwój swój, swojego zespołu i tym samym całej organizacji.